فوم پلی یورتان

سرفصل های مقاله

عایق پلی یورتان

فوم پلی یورتان یکی از انواع عایق‌های حرارتی است که نقش مؤثری در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های مربوط به آن ایفا می‌کند. عایق‌های حرارتی نه‌ تنها در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند بلکه در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، گاز، مخازن صنعتی، سقف‌های فلزی و خطوط لوله کشتی نیز کاربرد‌هایی دارند. فوم پلی یورتان یک نوع عایق حرارتی دائمی است که دچار تغییر شکل و آسیب نمی‌شود و با گذشت زمان همچنان خواص خود را حفظ خواهد کرد. فوم عایق پلی یورتان از قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است. از این فوم سرد برای عایق نمودن سطوح گسترده و فضاهای غیر قابل دسترس استفاده می‌کنند.

درباره فوم پانل ساندویچی پلی یورتان

مواد سازنده فوم پلی یورتان تماماً وارداتی است و همین امر باعث ایجاد مشکلات متعدد در زمینه تولید آن در زمان تحریم می‌شود. فوم عایق ساندویچ پانل پلی یورتان این امکان را به شما می‌دهد تا در پنل‌ها به دلیل عدم وقوع افزایش حجم مورد نظر در ترکیب ایزو پلی ایجاد کنید. زیرا این فوم محدودیت برای تولید در ضخامت‌های متنوع دارد. ضریب هدایت حرارتی در این فوم بسیار پایین است. قیمت بالای آن نسبت به بقیه فوم‌های عایق موجود در ساندویچ پنل پلی اورتان یکی از معایب این فوم محسوب می‌شود. چسبندگی بالا و مناسب ورق‌های گالوانیزه نسبت به فوم پلی یورتان، بالا رفتن حجم ایزوسیانات و پلی ال بعد از فرایند ترکیب که باعث پر شدن تمام محل‌های خالی موجود می‌شود، دارا بودن بیشترین دانسیته در بین کلیه عایق‌های موجود از معایب این فوم شمرده می‌شوند. فوم عایق ساندویچ پانل پلی یورتان اولین فوم عایق به کار برده شده در ایران برای تولید ساندویچ پنل بوده است.

ساندویچ پانل PIR

ساندویچ پانل PIR دارای ساختاری سه لایه که لایه میانی آن را فوم پلی یورتان تشکیل داده است. این پانل نسوز با داشتن عایق ضد حریق دارای ویژگی های متمایزی چون مقاومت بالا ، ضد زلزله بودن، ضد حریق و ضد آتش بودن است . ضخامت ساندویچ پانل های سقفی و دیواری در مدل ساندویچ پانل PIR، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲.۵ ، ۱۵ سانتی متر و در طول و رنگ دلخواه مشتری می باشد.

نحوه اجرای فوم عایق پلی یورتان

پلی‌پورتان از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستند تشکیل شده است. محصول در اثر واکنش شیمیایی این دو ماده به صورت فوم در‌آمده و پس از گذشت چند دقیقه شکل جامد به خود می‌گیرد. ایزوسیانات و پلی ال به عنوان مواد اولیه ساخت فوم پلی‌یورتان در دو مخزن جدا مجهز به پمپ و شیر کنترل نگهداری می‌شوند. به منظور عایق کاری، این دو ماده با فشار و نسبت معین با استفاده از دستگاه مخصوص در محل مورد نظر پاشش می‌شود. فرایند تولید این فوم در محل اجرای عایق‌کاری صورت می‌گیرد و با حالت کف مانند خود تمام منافذ و سوراخ‌ها را پر می‌کند. بدین ترتیب محل مورد نظر را به طور کامل عایق‌بندی می‌نماید. فوم پلی‌یورتان سطح یکپارچه و بدون درد ایجاد می‌کند که در برابر عوامل مختلف بسیار مقاوم هستند.

شکل های مختلف فوم عایق پلی یورتان

مدل های مختلف فوم عایق پلی یورتان

عایق پلی‌یورتان یک عایق پلیمری پر مصرف در صنایع مختلف است و به دو شکل مایع و جامد برای عایق‌کاری ساختمان عرضه می‌شود. پلی یورتان در اشکال مختلف از قبیل تخت‌های بلوکی، لوله پیش ساخته، اسپری تزریق و ماستیک‌های گرم و سرد برای مصارف گوناگون قابل استفاده است. انواع عایق پلی یورتان در چهار نوع دسته بندی می‌شود:

  1. فوم پلی یورتان سخت Rigid
  2. فوم پلی یورتان نرم Soft
  3. فوم پلی یورتان نیمه سخت Semi Rigid
  4. فوم پلی یورتان نیمه نرم Semi Soft

ویژگی های فوم پلی یورتان

کاربرد های فوم پلی یورتان

سخت عایق پلی اورتان سخت می‌تواند در برابر نفت و بنزین و سایر حلال‌های غیر قطبی مقاومت کند. عایق سخت را می‌توان بدون نیاز به گرمایش تولید کرد. این فوم می‌تواند به مواد مختلف از قبیل فولاد، چوب، رزین‌های ترموست، فیبر و فوم بچسبد. بعضی کاربردهای فوم سخت این موارد هستند:

  • در پانل‌های عایق صنعت ساختمان
  • در داخل دیواره فلز و پلاستیک یخچال و فریزر
  • در پشت کاغذ فلزات و مواد دیگر
  • به عنوان عایق حرارتی در ساختمان
  • در صنعت خودرو برای ساخت داشبورد و ضربه‌گیر‌های خودرو
  • در ساخت ساندویچ پنل‌ها و شناور‌ها و کشتی‌ها
  • در صنایع بسته‌بندی
  • در صنایع مبلمان برای تولید قطعات دکوراتیو و فوم چوب
  • در عمران و معدن

فوم نیمه سخت پلی‌یورتان

از فوم نیمه نرم یا نیمه‌سخت پلی یورتان در قطعات تزیینی و اسباب‌بازی کودکان، فوم‌های ضربه‌گیر صنایع ریلی، دریایی و حمل‌ونقل، قطعات مربوط به تزئینات داخلی خودرو از قبیل دستگیره درب، زیر آرنجی، فوم داشبورد و فوم سقفی استفاده می‌شود.

فوم پلی‌یورتان نرم و کاربرد انواع آن

فلکس یا فوم نرم در صنعت امروز کاربرد فراوان دارد. درجه سفتی فوم فلکس می‌تواند متفاوت باشد. این عایق نرم بسیار سبک، با‌دوام و راحت است. فوم ابر و اسفنج، فوم بالشتک پشت‌سری تشک‌ها و تزئینات داخل خودرو نمونه‌هایی از نوع فوم پلی یورتان نرم بلوکی هستند. فوم سرد یا پلی یورتان نرم قالبی، به طور عمده در تولید صندلی وسایل نقلیه صندلی، قطار، هواپیما، خودرو و مبلمان استفاده می‌شود. نوع دیگر فوم پلی‌یورتان نرم به نام ویسکو‌آلاستیک به‌عنوان عایق صدا و صوت کارایی بسیار دارد.

خواص فوم‌های پلی یورتان

خاصیت فوم‌های پلی یورتان

از خواص نوع فوم نرم پلی‌یورتان این است که هوا به‌راحتی از داخل آن‌ها عبور می‌کند و استحکام کششی بالایی دارد. جذب صوت و ضریب حرارت پایین از خواص این فوم‌ها هستند. مقاومت خوب فوم پلی یورتان در مقابل حلال‌ها و رطوبت و وزن سبک آن از دیگر ویژگی‌های عایق به‌حساب می‌آید. فوم نیمه نرم پلی‌یورتان کاملاً جاذب آب است؛ ولی رطوبت هوا را جذب نمی‌کند. مقاومت بالای فوم در برابر تغییرات ناگهانی دما، انبساط و انقباض، دوام و استحکام بالا در مقابل ضربه و ترک‌خوردگی از قابلیت‌های فوم پلی یورتان محسوب می‌شوند. سبک بودن وزن فوم پلی یورتان باعث می‌شود بار اضافه بر سازه وارد نشود.

مزایا و ویژگی های فوم پلی‌یورتان

فوم پلی یورتان به دلیل ضریب انتقال بسیار پایینی که دارد یک عایق حرارتی ایده‌آل برای جلوگیری از هدر‌رفت انرژی گرمایی است. از دیگر مزایای عایق پلی یورتان می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها، قابل تزریق و قالب‌گیری بودن، عدم تخریب در برابر مواد اسیدی و حلال‌ها اشاره کرد. فوم پلی‌یورتان برای عایق کاری‌های حجیم و مکان‌های غیر‌ قابل دسترس مناسب است و قادر به پوشش تمام حفره‌های مکان مورد نظر است.

ارزش فوم پلی یورتان

اعتبار فوم پلی یورتان

فوم پلی‌یورتان یک نوع عایق حرارتی است که در صنعت ساخت‌و‌ساز کاربرد دارد. علاوه بر آن انواع پلی یورتان نرم و سخت و نیمه سخت در صنعت تجهیزات و وسایل پزشکی، مبلمان، فوم صندلی، ضربه گیر سپر خودرو و عایق کاری دیوار و ساختمان کاربرد دارند. از فوم پلی‌یورتان به عنوان درزگیر برای پر کردن درزها و شکاف‌های ساختمان، جلوگیری از انتقال سروصدا به داخل ساختمان نیز استفاده می‌شود. دوام و طول عمر بسیار بالای عایق پلی‌یورتان ارزش و اعتبار آن را بیشتر کرده است.

اطلاعات فوم پلی یورتان
انواع ورق فوم پلی یورتان سخت Rigid، فوم پلی یورتان نرم Soft، فوم پلی یورتان نیمه سخت Semi Rigid، فوم پلی یورتان نیمه نرم Semi Soft
مزایا مقاومت بالای آن در برابر میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها، قابل تزریق و قالب‌گیری بودن، عدم تخریب در برابر مواد اسیدی و حلال‌ها
ویژگی در پانل‌های عایق صنعت ساختمان، در داخل دیواره فلز و پلاستیک یخچال و فریزر، در پشت کاغذ فلزات و مواد دیگر، عایق حرارتی در ساختمان
بهترین ارائه دهنده  اریا بارون
آریا بارون
آریا بارون

آریا بارون توس بهترین کارخانه تولید کننده مصالح نوین ساختمانی

آخرین مقالات
نظرات
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آریا بارون تولید کننده ساندویچ پانل، خانه پیش ساخته، کانکس، درب سردخانه است. برای سفارش تماس بگیرید.