ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

در این نوع از ساختمان‌های پیش ساخته در هنگام طراحی، ساختمان به دو و یا چند قسمت قابل حمل تقسیم می‌گردد و تمامی مراحل ساخت در کارخانه انجام گرفته و سپس ساختمان بصورت چند تکه به محل پروژه حمل شده و در آنجا به یکدیگر بصورت پیچ و مهره‌ای متصل می‌گردند. اندازه و پلان این ساختمان‌ها کاملا به دلخواه قابل طراحی هستند و بر اساس سفارش ساخته می‌شوند.

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل

ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی

ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه، دارای یک سری از ویژگی‌ها به هنگام اجرا است. این ویژگی‌ها از اصول ساخت ساختمان پیش ساخته محسوب می‌شوند.

 

فونداسیون ساختمان

در ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه، پروفیل‌های مورد استفاده در فونداسیون به صورت نورد سرد خم شده و این قطعات در محل اجرای پروژه با پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند. طراحی این پروفیل‌ها با نرم‌افزارهایی از قبیل Solidwork و Abacus صورت می‌پذیرد.

اسکلت ساختمان

پروفیل‌های آهنی اسکلت ساختمان پیش ساخته را تشکیل می‌دهند. همچنین محل اتصال آن‌ها پانچ شده و در هنگام اجرا با پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند. اندازه و شکل پروفیل‌های اسکلت، براساس استانداردهای جهانی طراحی می‌شود. همچنین پروفیل‌ها نباید بر روی خود آلودگی داشته باشند؛ بنابراین لازم است قبل از شروع به کار از هرگونه آلودگی آن‌ها را پاک کرده و برای حفاظت در برابر پوسیدگی از رنگ کوره‌ای برای رنگ‌آمیزی آن‌ها استفاده شود.

کف ساختمان

برای شبکه‌بندی فلزی کف، اغلب از ساندویچ پانل با عایق پلی اورتان و طرح شادولاین استفاده می‌شود. برای پوشش آن پارکت یا هر متریالی که مورد نظر مشتری است، به کار گرفته می‌شود.

درب و پنجره‌ها

درب و پنجره‌ها با چارچوب آلومینیومی یا PVC در این ساختمان‌های پیش ساخته شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌های PVC همراه با شیشه‌های دوجداره در عایق کردن محیط داخلی ساختمان از نظر حرارتی و صوتی بسیار موثر هستند.

دیواره‌ها و سقف

سقف ساختمان‌ پیش ساخته مونتاژ در کارخانه معمولا به صورت شیب‌دار ساخته می‌شود و برای پوشش آن‌، انواع ساندویچ پانل به کار برده می‌شود. دیواره‌ها نیز از ساندویچ پانل‌ها پیش ساخته تشکیل می‌شوند.

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه
ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

مزایای ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه در مقایسه با سایر ساختمان‌های از مزایای قابل توجهی برخوردار است. تعدادی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • ساختمان پیش ساخته وزن پایین‌تری دارد؛ چراکه مصالح به کار رفته در آن سبک‌تر هستند.
  • این ساختمان‌ها به آسانی قابل حمل بوده و نصب آن‌ها به سرعت انجام می‌گیرد؛ به عبارتی در حدود یک ماه، امکان سکونت در خانه فراهم می‌شود.
  • به دلیل اینکه دیواره‌ها و سقف این خانه‌ها از مواد عایقی مانند انواع ساندویچ پانل‌ها ساخته می‌شوند، در برابر گرما و صدا عایق بوده و بنابراین در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.
  • ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه در برابر زلزله در مقایسه با دیگر ساختمان‌ها، از مقاومت چشم‌گیری برخوردار است.
  • ساختمان‌های پیش ساخته در مواقع لزوم به راحتی دمونتاژ می‌شوند. 
  • این ساختمان‌ها در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند؛ در نتیجه طول عمربالایی نیز دارند.

قیمت ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

برای اینکه قیمت ساختمان پیش ساخته را برآورد کرد، باید چند فاکتور تاثیرگذار را در نظر گرفت. عواملی مانند ضخامت و کیفیت فولاد به کار رفته و مصالح پیش‌ساخته‌ای که در دیواره‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در تعیین قیمت موثر هستند. از طرفی پوشش سقف و نوع پنجره‌ها از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت یک ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه به شمار می‌روند. ولی در حالت کلی، در مقایسه با انواع ساختمان‌های ساخته شده با مصالح سنتی، از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه برای چه کسانی مناسب است؟

در این اینجا، سعی شد مزایای یک ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه مورد بحث قرار گیرد. امروزه این ساختمان‌ها به دلایلی از قبیل حوادث طبیعی و اقتصاد حاکم بر جامعه، مورد استقبال افراد و سازمان‌ها با توجه به موقعیت موجود قرار گرفته است. این ساختمان‌ها با توجه به سرعت اجرای بالای و هزینه پایین‌تر، بیشتر مورد توجه مهندسان پروژه‌ها هستند. به هر حال برای سفارش یک ساختمان پیش ساخته چه مونتاژ کارخانه و چه با فونداسیون بتنی، لازم است که از کارشناسان و متخصاصان این حوزه کمک گرفت. برای هر گونه مشاوره در زمینه خرید ساختمان‌های پیش ساخته، با کارشناسان آریا بارون می‌توانید در ارتباط باشید.

ساختمان پیش ساخته
اطلاعات در خصوص خرید خانه پیش ساخته مونتاژ در کارخانه
مزایا وزن سبک، قابلیت حمل و نقل اسان، مقرون به صرفه بودن، عایق صدا و حرارت
قیمت ساختمان پیش ساخته مونتاژ با توجه به نوع سازه و ابعاد آن تعیین می شود
متریال ساختاسکلت، دیوار های ساندوی پانلی-درب و پنجره
کاربریمسکونی، ویلایی، تفریحی و …
گالری آریابارون

از گالری آریابارون توس دیدن کنید.

سوالات متداول ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

برند آریا بارون توس در حال حاضر یکی از برترین برندهای کشوری در زمینه طراحی، تولید و ساخت ساندویچ پانل، ساختمان پیش ساخته، درب‌های سردخانه‌ای و… است. این برند با استفاده از نیروی فنی متخصص و همچنین استفاده از تکنولوژی و خطوط تولید تمام اتوماتیک توانسته است محصولاتی با استانداردهای جهانی را در ایران تولید کرده و به کشورهای همسایه ارسال کند.

کی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که سازه‌های پیش ساخته مونتاژ در کارخانه باید داشته باشند، پایین بودن وزن آن‌ها است. مسلم است که اگر از متریال سنگین وزنی برای ساخت این سازه‌ها استفاده شود حمل و نقل و جابه‌جایی آن‌ها به محل نصب پروژه دیگر امکان پذیر نخواهد بود. از همین‌رو سازه‌های پیش ساخته مونتاژ در کارخانه از نوع ساختمان پیش ساخته سبک هستند. آلومینیوم و آلیاژهای آن جزو فلزات مستحکم و سبکی به شمار می‌روند که به نظر می‌رسد در ساخت ساختمان‌های پیش ساخته‌ای که تمام مراحل ساخت آن‌ها در کارخانه یا کارگاه صورت می‌گیرد بیشترین استفاده را از آن بکنند.

اما با توجه به قیمت بسیار بالای آلومینیوم و دیگر آلیاژهای آن استفاده از این فلز برای ساخت سازه‌های پیش ساخته چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد از همین‌رو می‌توان از فلزهایی با خواص مشابه آلومینیوم اما مقرون به صرفه‌تر از آن برای اجرای ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه استفاده کرد. فولاد نورد سرد یکی از پرکاربردترین متریال‌هایی است که برای ساخت این سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است عملیات پیش مونتاژ و مونتاژ در کارخانه به حداقل میزان خود برسد چراکه مونتاژ در کارخانه شما را با محدودیت‌هایی مواجه خواهد کرد. به عنوان مثال سازه مونتاژ در کارخانه نباید ابعاد و متراژ زیادی داشته باشد چراکه در این صورت ممکن است امکان جابه‌جایی آن به محل پروژه وجود نداشته باشد. از همین‌رو بهتر است سازه‌هایی با ابعاد و متراژ بزرگ‌تر در محل مونتاژ شوند. چگونگی حمل و نقل قطعات ساختمان‌های پیش ساخته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

سلسله مراتب حمل و نقل و جابه‌جایی این سازه‌ها برای نصب در محل باید به درستی رعایت شود چراکه امکان وارد شدن آسیب به قطعات این سازه‌ها در صورت عدم رعایت حمل و نقل اصولی و صحیح وجود دارد. در برخی از مواقع نیز ممکن است قطعات یک سازه پیش ساخته در کارخانه تحت درجه حرارت مشخصی ساخته شده باشد و در صورت تغییر دمای محیط بیرون دچار آسیب‌هایی شود. از همین‌رو لازم است به این موارد حین ساخت و مونتاژ این ساختمان‌ها توجه بیشتری شود.

در پیش ساخته سازی می‌توان از اجزای متفاوتی چون قطعات، پانل‌ها و مدول‌ها به تنهایی یا به صورت ترکیبی از آن‌ها استفاده کرد. بهترین روش برای ساخت ساختمان‌های پیش ساخته با کمک این اجزا این است که اجزای مختلف هر ساختمان در ابعاد و اندازه‌های بزرگ در کارخانه ساخته شوند و سپس برای نصب به محل کارگاه منتقل شوند. چنانچه تصمیم بر این باشد که برای ساخت این سازه‌ها از سیستم پانل استفاده شود لازم به ذکر است که این متریال می‌تواند تا 60 درصد پیش ساختگی را ایجاد کرده و 40 درصد باقی مانده باید در سایت اجرا شود.

این در حالی است که قطعات سه بعدی یا همان مدول‌ها پیش ساختگی را به 85 درصد افزایش می‌دهند. اگر در پروژه‌ای تنها از مدول‌ها برای ساخت این ساختمان‌های پیش ساخته استفاده شود پیش ساختگی می‌تواند حتی تا 95 درصد افزایش یابد. 5 درصد باقی مانده مربوط به عملیات‌های فونداسیون و تجهیز کارگاه می‌شود.

برای اتصال بخش‌های مختلف این سازه‌ها به یکدیگر از اتصالات جوش استفاده نمی‌شود به همین خاطر به آن‌ها ساختمان پیش ساخته پیچ و مهره ای نیز گفته می‌شود. اتصال این سازه‌ها با کمک پیچ و مهره استفاده از آن‌ها را برای محلی که امکان ساخت و ساز به شیوه سنتی را ندارد مناسب کرده است. ساختمان‌های پیش ساخته پیچ و مهره‌ای مونتاژ در کارخانه اغلب با کاربری‌های زیر ساخته می‌شوند:

  • ساختمان پیش ساخته نمازخانه
  • ساختمان پیش ساخته پانلی اضافه بنا
  • ساختمان پیش ساخته پانلی بیمارستان
  • ساختمان پیش ساخته مدرسه
  • ساختمان پیش ساخته اداری و جلسات

در گذشته استفاده از سازه‌های پیچ و مهره‌ای تنها به مجتمع‌های صنعتی و سوله‌ها محدود می‌شد در حالی که امروزه با دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه ساخت سازه‌های پیش ساخته می‌توان شاهد کاربری‌های گسترده‌تری از ساختمان‌های پیش ساخته پیچ و مهره‌ای بود. سازه‌هایی با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری را نیز می‌توان به صورت مونتاژ در کارخانه ساخت. از مزایای اجرای اتصالات پیچ و مهره‌ای می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • امکان دمونتاژ کردن
  • عدم نیاز به تعداد زیادی نیروی کار برای نصب پروژه
  • هزینه پایین نصب و اجرای این سازه‌ها