ساختمان پیش ساخته مونتاژ با فونداسیون بتنی

فونداسیون این نوع ساختمان از بلوکه‌های بتنی پیش ساخته‌ای تشکیل می‌گردد که در چهار طرف دارای صفحه های قلاویز شده و از بالا دارای چهار بلت است. این بلوکه‌ها در کارخانه آریا بارون با بتن عیار 300 قالب گیری و در شرایط استاندارد فرآوری می‌گردند. پس از هموارسازی زمین پروژه، این بلوکه‌ها که چگونگی چیدمان آن‌ها متناسب با هر ساختمان از قبل محاسبه و نقشه گردیده است چیده می‌شوند.

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در محل

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

ساختمان پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی

نصب ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی

برای نصب ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی، زمین پروژه باید کاملا صاف شود. قرارگیری بلوک‌ها و اتصال آن‌ها، با توجه به سلیقه مشتری انجام می‌گیرد. هر ساختمان ارتفاع کف متفاوتی دارد؛ از این رو گودی‌های فونداسیون و قرارگیری بلوک‌ها با توجه به این ارتفاع طراحی و اجرا می‌شوند. بعد از اینکه زمین و بلوک‌ها تراز شدند، پروفیل‌هایی را برای اتصال آن‌ها به یکدیگر در نظر می‌گیرند.

 

در پایان مراحل فوق، دیواری بین فضای بلوک بتنی ساخته می‌شود. در داخل فضایی که خالی است، فرایند بلوکاژ انجام می‌شود. روی بلوکاژ در این مرحله، بتن می‌ریزند و اگر ساختمان دارای سرویس بهداشتی باشد، کاملا ایزوله می‌شود. همان طور که می‌دانید، اسکلت فلزی از یک سری قطعات ساخته می‌شود. در ساختمان پیش ساخته، این اسکلت فلزی از قبل آماده شده است؛ در نتیجه فقط مرحله وصل شدن آن به فونداسیون بتنی باقی می‌ماند. در این مرحله، سازه فلزی توسط پیچ و مهره براساس نقشه طراحی شده، به فونداسیون متصل و کلاف می‌شود.

حال سازه آماده است و باید دیواره‌ها و سقف نصب بر روی آن شوند. معمولا دیواره‌ها و سقف از انواع ساندویچ پانل ساخته می‌شوند. ساندویچ پانل‌های دیواره و سقف بر روی سازه فلزی متصل می‌شوند. درب و پنجره‌ها هم براساس سلیقه مشتری به دیواره‌ها نصب می‌شوند. آخرین مرحله ساخت ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی، لوله‌کشی، ساخت کف ساختمان با انواع متریال‌ها و سیم‌کشی برق انجام می‌شود.

ویژگی های ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی

ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی دارای یک سری ویژگی‌های بسیار مهم به هنگام ساخت است. به تعدادی از این ویژگی‌ها، در این قسمت اشاره می‌کنیم.

اسکلت ساختمان

اسکلت ساختمان از پروفیل‌های آهنی ساخته می‌شود و این قطعات با پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند. طراحی این پروفیل‌ها براساس استاندارد جهانی انجام می‌گیرد.

رنگ پروفیل

پروفیل‌های به کار رفته در فونداسیون و کف سازه، نباید هیچ‌گونه آلودگی داشته باشند. برای این کار، آن‌ها را سندپلاست و سپس کاملا تمیز می‌کنند. در مرحله نهایی از رنگ کوره‌ای برای رنگ‌آمیزی پروفیل‌ها استفاده می‌کنند. رنگ‌های کوره‌ای از خوردگی و زنگ‌زدگی فلز محافظت می‌کنند.

سقف ساختمان

سقف در ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی معمولا به صورت شیب‌دار اجرا می‌شود. نوع ماده به کار رفته در پوشش ساخته اغلب ساندویچ پانل با ماده عایق پلی اورتان است.

دیواره‌های ساختمان

دیواره‌ها همانند سقف، با ساندویچ پانل پلی اورتان پوشش داده می‌شوند. معمولا رویه‌های بیرونی از جنس آلوزینگ یا گالوانیزه با ضخامتی در حدود 2 میلی‌متر هستند. این ساندویچ پانل‌ها از قبل رنگ‌آمیزی شده‌اند.

کف ساختمان

بعد از اینکه مرحله بلوکاژ انجام می‌گیرد، روی آن فرایند بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. سپس بر اساس متریال‌های مورد نظر مشتری، کف ساختمان اجرا می‌شود.

درب و پنجره‌های ساختمان

درب و پنجره‌های ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی، بر اساس سلیقه مشتری می‌تواند دوجداره یا هر نوع دیگری باشد. برای نصب آن‌ها بر روی دیواره‌ها، از آلومینیوم استفاده می‌کنند و روی ساندویچ پانلی که به شکل U طراحی شده، آلومینیوم را نصب می‌کنند.

ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی چه مزایایی دارد؟

ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی از مزایایی نسبت به سایر ساختمان‌ها برخوردار است. مقاومت فونداسیون بتنی نسبت به سایر فونداسیون‌ها بالاتر بوده و ایمنی بیشتری دارد. به راحتی می‌توان کیفیت اجرای فونداسیون را کنترل کرد. بازیافت مصالح به کار برده شده در چنین ساختمان‌هایی به آسانی صورت می‌گیرد. سرعت اجرای ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی بالاست و همچنین به نیروی انسانی به منظور کاهش هزینه‌ها و اجرای راحت چنین ساختمانی، کمتر نیاز است.

چرا ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی پیشنهاد می‌شود؟

در این مقاله، مزایا و نحوه نصب ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی مورد بررسی قرار گرفت. همانطور که مراحل ساخت و نصب آن بیان شد، اجرای این ساختمان به مدت زمان زیادی نیاز دارد؛ چراکه سازه آن از قبل آماده شده و بعد از اجرای فونداسیون، قطعات سازه به آن متصل می‌شود. همچنین دیواره‌ها و سقف از جنس انواع ساندویچ پانل‌ها بوده و نصب آن‌ها بر روی اسکلت فلزی به آسانی انجام می‌گیرد.

از طرفی نصب و ساخت ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی نیز در مقایسه با دیگر سازه‌ها اقتصادی‌تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع ساختمان پیش ساخته و انواع مختلف ساندویچ پانل‌ها بهتر است که از مشاوران و متخصصان آریا بارون توس کمک بگیرید.

اطلاعات در خصوص خرید خانه پیش ساخته با فونداسیون بتنی
مزایا سبک، با دوام، سهولت و سرعت در نصب، مقرون به صرفه
ویژگی ها سقف مقاوم، در و پنجر هه ای UPVC، سیستم برق و روشنایی
بتن مصرفیبتنی با عیار 300
کاربریمسکونی، ویلایی، تفریحی و …
گالری آریابارون

از گالری آریابارون توس دیدن کنید.

سوالات متداول ساختمان پیش ساخته مونتاژ با فونداسیون بتنی

فونداسیون پیش ساخته بتنی چیست و چگونه تولید می‌شود؟ این نوع فونداسیون توسط ریخته گری بتن در یک قالب ساخته می‌شود. پس از ساخت آن‌ها را در محیطی کنترل شده نگهداری کرده و سپس به محل پروژه منتقل می‌کنند. چرا توصیه می‌شود که از فونداسیون بتنی پیش ساخته استفاده شود؟ این فونداسیون‌های بتنی پیش ساخته به نسبت تهیه مخلوط بتن در محل ساختمان از کیفیت و مقاومت بالاتری برخوردار هستند چراکه کنترل‌ بیشتری بر روی آن‌ها حین ساخت صورت می‌گیرد.

از دیگر مزیت‌های استفاده از فونداسیون بتنی پیش ساخته می‌توان به افزایش سرعت اجرای پروژه اشاره کرد. در سیستم ساختمان سازی سنتی ابتدا باید مراحل خاکبرداری، قالب بندی و بتن ریزی صورت بگیرد در حالی که استفاده از فونداسیون‌های پیش ساخته دقت، سرعت و کیفیت ساخت را افزایش داده، در هزینه‌های مربوط به نیروی کار انسانی صرفه جویی کرده و زمان اجرای پروژه را کاهش می‌دهد. ساخت این فونداسیون بتنی در کارخانه کیفیت آن‌ها را نسبت به قطعات تولید شده در کارگاه افزایش می‌دهد. زمان اجرای این نوع فونداسیون نیز نسبت به دیگر سیستم‌های رایج سریع‌تر است.

فرایند ساخت ساختمان پیش ساخته با فونداسیون بتنی در محیطی کنترل شده صورت می‌گیرد و این موضوع موجب برقراری نظم اجرایی بیشتری در محل پروژه می‌شود. محل ساخت فونداسیون بتنی اغلب به صورت محصور و مسقف است به همین خاطر اجرای کار در هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر است.

فونداسیون بتنی را می‌توان یکی از مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین انواع فونداسیون‌ها در ساخت و ساز دانست. در مناطق زلزله خیز از این نوع فونداسیون استفاده زیادی می‌شود چراکه آن‌ها می‌توانند در زمان وقوع زمین لرزه نسبت به دیگر انواع فونداسیون مقاومت بیشتری از خود به نمایش بگذارند. علاوه بر ساخت سازه‌های پیش ساخته از این فونداسیون برای نصب دکل‌ها نیز استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این نوع فونداسیون می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. دکل‌های مخابراتی
  2. پایه چراغ روشنایی
  3. پایه چراغ راهنمایی و رانندگی
  4. پایه دوربین‌های راهنمایی و رانندگی

استفاده از بتن در ساخت این فونداسیون‌های پیش ساخته به دو دلیل صورت می‌گیرد. ابتدا اینکه بتن از جذب آب و آلوده شدن جلوگیری می‌کند و دلیل دیگر این است که اغلب برای ساخت پایه دکل به یک سطح صاف نیاز است به این خاطر برای ساخت فونداسیون و داشتن سطحی صاف‌تر از بتن استفاده می‌شود.

  • مقاومت بالاتر نسبت به دیگر فونداسیون‌ها
  • ایمنی بیشتر
  • امکان کنترل کیفیت اجرای فونداسیون
  • استفاده بهینه از مصالح
  • امکان بازیافت مصالح استفاده شده در برخی مواقع
  • افزایش سرعت اجرا به دلیل کاهش نازک کاری‌های غیر ضروری
  • کاهش نیروی انسانی و صرفه جویی در هزینه‌ها

همان‌طور که پیش‌تر خواندید فونداسیون این نوع سازه‌ها از بلوک‌های بتنی از پیش ساخته شده تشکیل می‌شود. این بلوک‌های بتنی از هر چهار طرف دارای صفحه‌های قلاویز شده هستند. کارخانه آریا بارون فونداسیون‌های بتنی را با بتن عیار 300 قالب‌گیری کرده و در شرایطی استاندارد تولید می‌کند. قبل از اجرای این فونداسیون پیش ساخته ابتدا باید زمین محل پروژه هموار شود. سپس طبق نقشه و با انجام محاسبات دقیق بلوک‌ها و اتصالات میان آن‌ها متناسب با ساختمان چیده می‌شوند.

این بلوک‌های بتنی پیش ساخته ممکن است بر روی سطح زمین یا گودال‌هایی با عمق دلخواه چیده شوند. مناسب‌ترین ارتفاع برای اجرای فونداسیون با توجه به ارتفاع کف ساختمان تعیین می‌شود. پس از آنکه این بلوک‌های بتنی در محلی درست در کنار یکدیگر قرار گرفتند با کمک پروفیل‌های رابط آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. پس از طی شدن این مراحل قطعات اسکلت فلزی ساختمان پیش ساخته که از قبل ساخته شده با کمک پیچ و مهره بر روی این فونداسیون بتنی نصب می‌شود.