ساندویچ پانل کلین روم

ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز پانل‌هایی است که مختص پوشش اتاق‌های تمیز طراحی و استفاده می‌شوند. اتاق تمیز در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و … وجود دارند و از آن‌ها استفاده می‌شود.کلین روم بر اساس استاندارد های بهداشتی خاص طراحی می‌شود که در ادامه به ویژگی‌های این اتاق‌ها و ساندویچ پانل‌های کلین روم بیشتر خواهیم پرداخت.

اندازه‌ها

ساندویچ پانل کلین روم
ساندویچ پانل کلین روم
(x) (mm) 150-200 - 120 - 100 - 90 - 80 - 70 - 60 - 50 - 40 - 30
عرض مفید (mm) 1120
عرض غیر مفید (mm)1185
حداکثر طولدر طول های دلخواه و بسته به شرایط حمل و نقل

لایه عایق

جنس لایه پانل طرح آرداواز مدل تولیپس یک رو ورق
فشردگی(دانسیته) 40±2kg/m³
ضریب انتقال حرارت 0/0159W/(m.K)
نوع فوم PUR (B2) , PIR

لایه رویه و زیره

لایه رویه و زیره ساندویچ پانل کلین روم
ورق رویه و زیرهگالوانیزه پیش رنگ شده/آلوزینک پیش رنگ شده / آلومینیوم پیش رنگ شده
ضخامت ورق 0.3 تا 0.7 میلی متر
نوع فرم دهی بدون نورد
clean room

کلین روم یا اتاق پاک

که بعضاً اتاق تمیز نیز نامیده می‌شود فضای در بسته ای است که میزان آلودگی های معلق در هوا مثل ذرات گرد و غبار، بخار، میکروبها و … می باید متناسب با کاربری کلین روم در هر جدول های استاندارد مربوطه باشند. کلین روم ها در صنایع داروسازی، تولید لوازم پزشکی، قطعات الکترونیک، ابزار دقیق، تولید نیمه هادی ها، تولید لنز و عدسی و عینک و میکروسکوپ کاربرد دارند. در کلین روم ها برای کنترل آلودگی های معلق در هوا که با گردش هوا روی دیوارها و سقف و کف رسوب می نمایند لازم است سطوح دیوارها و سقف و کف دارای ویژگی‌های مانند صیقل بودن، داشتن حداقل درز، قابل شستشو بودن، آنتی باکتریال و … باشند.

ساندویچ پانل کلین روم
ساندویچ پانل کلین روم

مشخصات فنی و ابعاد ساندویچ پانل کلین روم در این قسمت آورده شده است. با بررسی این مشخصات می‌توانید حین خرید انتخاب بهتری داشته باشید.

ابعاد و مشخصات فنی فوم یا عایق ساندویچ پنل کلین روم از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ادامه این مورد را نیز بررسی می‌کنیم.

پانل های ساندویچی کلین روم انواعی دارند که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت اما قبل از این کار مشخصات فنی آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

نوع پانل
طولعرضعرض مفیدنوع ورقضخامت ورقه
پانل اتاق تمیز پیچ‌مخفی2 تا 13 متر1.08 متر1 مترگالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم، استیل، ورقه‌رنگی0.35 تا 0.8 میلی متر
پانل دیواری اتاق تمیز2 تا 13 متر1.2 متر1.02 مترگالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم، استیل، ورقه‌رنگی0.35 تا 0.6 میلی متر
دانسیته فوم ساندویچ پانل اتاق تمیز
ضریب انتقال حرارتنوع عایق
400.0159PUR و PIR
ضخامت ساندویچ پانل
عرض پانلعرض مفید پانلطول پانلجنس ورقضخامت ورقه
3 تا 20 سانتی متر1.185 متر1.120 متر متغیر و دلخواهآهن گالوانیزه، آلومینیوم، آلوزینک0.3 میلی متر تا 0.7 میلی متر

کلین روم یا اتاق تمیز فضای ایزوله‌ای است که میزان آلودگی‌ها و ذرات معلق مثل ذرات گرد و غبار، بخار، میکروبها و … در آن باید متناسب با کاربری کلین روم مطابق با جداول و استانداردهای مربوط باشد.

ابعاد و مشخصات فنی ساندویچ پانل کلین روم

ضخامت ورق ساندویچ پانل های کلین روم بین 0/4 تا 0/7 میلیمتر و ضخامت پانل ها بین 50 تا 120 میلی متر تعین می‌شود. جنس لایه عایق معمولا پشم سنگ یا پلی اورتان کند سوز یا PIR متناسب با نوع کاربری کلین روم انتخاب می گردد. تعداد درز اتصال ایجاد شده بین پانل ها یک پارامتر منفی در کلین روم ها است و استفاده از پانل های عریض 120 سانتیمتری راهکار مناسبی برای کاهش تعداد درز ها و آلودگی ها و به دنبال آن صرفه جویی در هزینه ها است. آریا بارون متناسب با خواسته خریدار ساندویچ پانل های کلین روم با عرض 120 سانتیمتر در ضخامت های مختلف با جنس استنلس استیل، گالوالوم ، گالوانیزه یا آلومینیوم پیش رنگ شده و همچنین عایق pvc پلی اورتان تولید و عرضه می‌کند.

اتاق تمیز چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلین روم برای اینکه پیوسته هوای بدون تمیز بدون آلاینده وارد آن شود باید تهویه هوا و سیستم فیلتراسیون داشته باشد. لباس اشخاصی که در اتاق تمیز مستقر هستند باید طوری باشد که ذرات از آن عبور نکند و لباس افراد نیز ذره‌ای تولید نکند. به همین جهت افراد با پوشش خاص در این فضاها تردد می‌کنند. متریال استفاده شده در اتاق تمیز و سطوح دیوارها باید به گونه‌ای باشد که ذرات معلق به وجود نیاورد و یا باعث پخش ذرات نشود.

آشنایی باکلین روم و کاربرد های آن

اتاق تمیز چیست و چه کاربردی دارد؟

کلین روم برای اینکه پیوسته هوای بدون ذرات را وارد اتاق تمیز کند باید تهویه هوا و سیستم فیلتراسیون داشته باشد. لباس اشخاصی که در اتاق تمیز مستقر هستند باید طوری باشد که ذرات از آن عبور نکند و لباس افراد نیز ذره‌ای تولید نکند. متریال استفاده شده در اتاق تمیز باید به گونه‌ای باشد که ذرات معلق به وجود نیاورد و یا باعث پخش ذرات نشود.

ویژگی مصالح مناسب برای ساخت اتاق تمیز چیست؟

مصالح مورد استفاده در پنل ساندویچی اتاق تمیز باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

صاف و تمیز
عایق
مقاوم در برابر مواد شیمیایی
سبک
جلوگیری از ورود هوا به داخل

مواد و مصالح مناسب برای ساخت کلین روم
مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات اتاق تمیز

تجهیزات مورد استفاده در کلین روم

تجهیزات مورد استفاده در اتاق‌های تمیز باید مانع جذب انواع آلاینده‌ها و ذره‌های معلق در هوا بشوند و علاوه بر این راه جریان هوا را دچار اختلال نکنند. تجهیزات اتاق تمیز در برابر مواد ضد عفونی کننده و مواد شوینده مقاوم باشد و به آسانی از سطح آن پاک شود. این تجهیزات عبارتند از:

امکانات هواساز اتاق تمیز
کانال هوا
درب‌های اتاق تمیز
لوازم تعدیل کننده صدا
عایق بندی صوتی و حرارتی
پس باکس
فن فیلتر
دستمال خاص اتاق تمیز
میزهای کلین روم
دوش هوا
ساندویچ پانل

قیمت ساندویچ پانل کلین روم

هزینه ساندویچ پانل کلین روم از موضوعاتی است که برای مدیر پروژه‌ها و کارفرمایان از عوامل تاثیرگذار به حساب می‌آید چراکه معمولا در متراژهای بالا خریداری می‌شود و همین مسئله شرایط همکاری بین تولید کننده و مدیر پروژه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اتاق‌های تمیز براساس مترمربع به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

به دلیل نوسانات نرخ دلار، تعرفه بازار و شرایط بحرانی تحریم‌ها قیمت ثابتی برای اتاق تمیز نمی‌توان ارائه داد و برای کسب اطلاع دقیق از آخرین تغییرات قیمت ساندویچ پانل کلین روم با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن‌های موجود در وب سایت ارتباط برقرار کنید. همچنین قیمت اتاق تمیز به مواردی جنس ورق، مواد و عایق مورد استفاده، اندازه و ابعاد درخواستی و میزان سبکی آن بستگی دارد. همچنین ساندویچ پانل‌های به کار برده شده در اتاق تمیز اگر دارای اتصالات نامرئی باشند، گران‌تر هستند زیرا تعداد فولاد بیشتری در ساخت آن‌ها استفاده شده است.

متناسب با نیاز مشتریان می‌توان اتاق تمیز را طراحی و تولید کرد و در حقیقت براساس نوع کاربرد و نیاز می‌توان کلین روم در انواع مختلف با ابعاد و ویژگی‌های گوناگون برای رفع نیاز خریداران آن‌ها را ساخت.

نرخ ساندویچ پانل برای ساخت اتاق تمیز
ساندویچ پانل اتاق تمیز و ویژگی های مثبت آن

ویژگی ساندویچ پانل کلین روم

اتاق تمیز امکانات و مزایای زیادی دارد از جمله:

کاربرد گسترده اتاق تمیز در درها، دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها مورد مصرف است.
سطح اتاق تمیز از صفحه فولاد رنگی، فولاد ضد زنگ و ملامین تشکیل شده است. با توجه به اینکه سطح کلین روم از فولاد ساخته شده، بنابراین مقاومت خوبی در برابر پوسیدگی و خوردگی دارد. تمام مواد هسته‌ای کلین روم‌ها از متریال مقاوم در برابر آتش و شعله است تا از تلفات مالی و جانی جلوگیری کنند. تمام صفحه‌ی دو رو صاف در برابر لرزه و ضربه مقاومت دارد.
پانل ساندویچی اتاق تمیز به صورت دستی ساخته شده و توانایی تطبیق با سفارش و مونتاژهای مختلف را دارد.
در هزینه‌های روند پروژه صرفه جویی می‌شود.
اتاق تمیز دارای ساخت و نصب آسان است.
سطح سقف و دیوار بدون آلودگی و مقاوم در برابر گرما است.
دارای عایق حرارتی استثنایی و از این‌رو باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.
اتاق‌های تمیز می‌توانند تا حداکثر دمای 60 درجه سانتی گراد کار کنند و بدون تغییر تا دمای 100 درجه سانتی گراد هم تحمل می‌کند.
به دلیل اینکه میزان جذب آب کمی‌دارد، عمر پانل سردخانه را برای بالای 10 سال افزایش می‌دهد.
با محیط زیست سازگار است.
غیر قابل احتراق و نسوز ساخته شده است.
کاهش ارتعاشات متاثر از سر و صدا در خطوط تولید و ساختمان‌ها را به حداکثر می‌رساند.
دارای وزن سبک حدود 11 تا 30 کیلوگرم بر متر مربع است.

نصاب ساندویچ پانل کلین روم

یکی از بخش‌های مهم در پوشش دیوار و سقف، نصب ساندویچ پانل کلین روم است و از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید توجه داشته باشید که به کارگیری نیروی غیر متخصص و پیمانکاران نا بلد خسارت‌های زیادی وارد می‌کنند. نصب پنل ساندویچی اتاق تمیز به 2 دلیل توسط نصاب صورت می‌گیرد؛ اول اینکه هوا بندی، آب بندی و تضمین کیفیت کلین روم بسیار مهم است و دوم اینکه کلین روم از دو بخش فوم و عایق تشکیل شده است که برای اجرای پوشش سقف و دیوار نصب آن خیلی حساس است.

مراحل نصب و اجرای ساندویچ پانل های اتاق تمیز
ساندویچ پانل اتاق تمیز و ویژگی های مثبت آن

کاربرد ساندویچ پنل کلین روم

همانطور که در بالا گفتیم، پنل ساندویچی اتاق تمیز عملا در هر صنعتی که حساسیت زیادی در تولید دارد، کاربرد دارد. اتاق تمیز به طور وسیع در صنایع مختلفی مانند:

داروسازی
در تولید آنتی بیوتیک
آمپول پر کنی
نیمه‌هادی‌ها
در جراحی دقیق، حساس و معمولی
اتاق نوزادان
اتاق بیماران تحت نظارت مخصوص
صنعت هوایی و هواپیمایی
سیستم ناوبری
الکترونیک
اپتیک
تولید لیزر
صنعت تولید قطعات الکترونیکی
وزارت نیرو و انرژی
علوم زیستی
تولید مواد غذایی
تجهیزات پزشکی
آرایش-بهداشتی
اسلحه سازی

ساندویچ کلین روم در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

از پنل ساندویچی کلین روم در صنایعی مانند کامپیوتر، داروسازی، خودرویی، غذایی، فضایی، صنایع اپتیک، الکترونیک و … کاربرد دارد.

کاربرد و استفاده ساندویچ پانل کلین روم در صنایع مختلف

سوالات متداول ساندویچ پانل کلین روم

در طراحی این مدل از پنل ساندویچی سیستم تهویه مطبوع علاوه بر جریان داشتن هوای تازه خارج از اتاق، آلودگی‌ها نیز از آن حذف می‌شود. برای این کار از وسایلی مانند بویلر، هواسازی ‌هایژینک و چیلر که وسایل سرمایش و گرمایشی هستند، استفاده می‌شود تا رطوبت لازم هوای اتاق را تامین کنند.

اعتبار و نام شرکت تولید کننده
اندازه قطر ورق پایه
اندازه قطر لایه آلومینیوم
درصد دانسیته و کیفیت آن
نوع ورق، چسب و فوم به کاربرده شده در آن‌ها
قطر رنگ
اندازه فشردگی فوم

اتاق‌های تمیز با فشردگی بالا معمولا از آلومینیوم ساخته شده‌اند و اینگونه اتاق‌های تمیز معمولا کارایی بهتری دارند چراکه آلومینیوم بادوام و سبک است و مهم‌ترین دلیل استفاده از آن این است که با گذر زمان، ذرات معلق تولید نمی‌کند یا اجازه ورود نمی‌دهد.