مراحل تولید ساندویچ پانل

سرفصل های مقاله

می‌دانید که امروزه با بهره گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا در حیطه ساخت و ساز نیز مانند هر زمینه صنعتی و غیرصنعتی دیگری متریال‌ها و محصولات مدرن جایگاه مصالح و روش‌های قدیمی را به خود اختصاص داده‌اند. آشنایی با مراحل تولید ساندویچ پانل می‌تواند ساختار ویژه و کاربردهای خاص این محصولات مدرن ساختمانی را برای شما شفاف‌سازی کند.

امروزه به منظور پیشرفت سریع و راحت پروژه‌های مختلف ساخت و ساز سعی می‌شود که از مصالح پیش‌ساخته‌ای مانند ساندویچ پانل‌ها استفاده شود که ساختار فیزیکی و شکل ظاهری این محصولات به گونه‌ای طراحی و تعبیه شده تا ایمنی و استحکام سازه را در برابر عوامل محیطی مختلف افزایش داده و در مقابل برای انسان و محیط‌ زیست تهدیدی محسوب نشوند.

مراحل تولید ساندویچ پانل

معرفی مراحل تولید ساندویچ پانل ها
دو فرایند مجزا برای تولید ساندویچ پانل
این صفحات چند لایه از متریال‌های مختلف و طی پروسه‌های مکانیکی متفاوتی تولید می‌شوند و فرایند تشکیل این صفحات کاملاً مکانیزه بوده و طی مراحل تولید پانل، هر نوع پانل بنا بر ساختار و کاربردی که خواهد داشت به طور کامل اتومات و بدون دخالت نیروی انسانی توسط تجهیزات ماشینی تولید می‌شود و در نهایت دو نوع پانل سقفی و پانل دیواری با ابعاد، ضخامت، لایه‌های سطحی و لایه عایق میانی متفاوت تهیه می‌شوند و دو فرایند مجزا در تشکیل ساندویچ پانل‌ها به صورت زیر انجام می‌شوند.

  • روش پیوسته (کانتینیوز): در این روش پیوسته مجموع مواد اولیه اعم از: کلاف ورق گالوانیزه یا آلوزینک و… فوم پلی اورتان، فوم پلی استایرن یا پشم سنگ به همراه چسب مخصوص این سطوح، از یک سمت دستگاه وارد شده و طی فرایند خاصی تحت فشار و دمای مناسب قرار گرفته و در نهایت صفحات پانل از سمت دیگر دستگاه با ابعاد و ضخامت‌های معینی خارج می‌شوند و برای تولید ساندویچ پانل به این روش از دو دستگاه زیر استفاده می‌شود.

دستگاه پلی یورتان: در روش کانتینیوز پلی اورتان برای مراحل تولید ساندویچ پانل از دستگاه پلی اورتان استفاده می‌گردد و اولین دستگاه تولید پانل در ایران بوده و به تبع اولین پانل‌ها نیز از نوع پلی اورتان بودند که این دستگاه ۲، ۴ و در برخی نمونه‌ها تعداد بیشتری رول گیر دارد؛ درگاه‌های رول گیر ورودی‌هایی برای وارد شدن کلاف‌های گالوانیزه یا سایر نمونه‌ها برای تشکیل سطوح بالایی و پایینی پانل‌ها هستند‌.

در این روش کلاف‌ها توسط دستگاه باز شده و وارد دستگاه فرمینگ می‌شوند و صفحات در غلتک‌های مخصوص به ورق بالایی و ورق پایینی پانل قرار می‌گیرند و با طرح و فاصله مد نظر آماده تزریق فوم می‌شوند؛ سپس پلی ال و ایزوسیانات که ترکیبات تشکیل‌دهنده فول پلی اورتان هستند به فاصله بین دو صفحه تزریق می‌شوند و سپس ورق‌های طی دما و فشار خاصی به مواد فوم می‌چسبند و‌ به این ترتیب از باد کردن غیرمجاز فوم هم جلوگیری می‌شود. سپس صفحات به کمک ابزار برش در ابعاد مشخصی تولید می‌شوند.

دستگاه پلی استایرن: این دستگاه روشی جدید برای مراحل تولید ساندویچ پانل‌ پلی استایرن است که مانند دستگاه قبلی از غلتک، رول گیر و فرمینگ‌های مختلف برای صفحات رویی و زیرین پانل یونولیت تشکیل شده است و در این دستگاه ورق‌های عایق استایرن به صورت شیت‌هایی ۲ الی ۳ متری در بین صفحات فلزی قرار گرفته و پس از پرس شدن به ورق‌های فرم‌ دیده برش می‌خوردند و پانل‌های استایرن با روش کانتینیوز و دستگاه پلی استایرن به وجود می‌آیند.

  • روش غیر‌ پیوسته (دیسکانتینیوز): روش دیگر و کاملاً متفاوتی که برای تولید پانل‌ها استفاده می‌شود دیسکانتینیوز نام دارد و همان‌طور که از اسم این مرحله پیدا است این روش غیر ممتد بوده و در این روش مراحل تولید ساندویچ پانل به صورت مجزا پیش می‌روند که به منظور تهیه پالت به روش دیسکانتینیوز متریال‌ها به صورت یک مرتبه وارد دستگاه نمی‌شوند؛ بلکه هر قسمت به طور اختصاصی تولید می‌شود تا در نهایت به بقیه لایه‌ها پرس شود و پانل‌ها را تشکیل دهند. تفاوت خاص روش پیوسته و غیرپیوسته در این است که هر لایه از پانل در روش دیسکانتینیوز پس از طی کردن پروسه مخصوص در یک لاین به لاین بعدی منتقل می‌شود و خود این تفکیک خطوط تولید، سبب شده که برخلاف روش کانتینیوز نیروی انسانی بیشتری جهت طی کردن و مدیریت مراحل نقش داشته باشند و این روش نیز مطابق روش پیوسته به کمک دو دستگاه انجام می‌شود.

دیسکانتیوز پلی‌‌ یورتان: برای تولید پانل به این روش ابتدا کلاف‌های ورق را در ابعاد مدنظر برش می‌دهند و در دستگاه فرمینگ طرح داده و سپس در غلتک‌های بالایی و پایینی دستگاه قرار می‌دهند؛ در طی مراحل تولید ساندویچ پانل پس از آماده کردن ترکیب فوم پلی‌‌‌ اورتان، ماده فوم به بین‌ صفحات تزریق شده و طی دما و فشار به خصوصی خشک می‌شود و به صفحات ورق پانل پرس می‌گردد و پانل آماده شده از دستگاه خارج می‌شود و روند کار برای تولید پانل بعدی تکرار خواهد شد.

دیسکانتیوز پلی‌‌ استایرن: در این سبک از تولید پانل هم مراحل تولید پانل کامل مجزا بوده و هریک از لایه‌های تشکیل‌دهنده این صفحات عایق پس از تولید به مرحله مونتاژ با سایر لایه‌ها روانه می‌شود؛ به این صورت که کلاف گالوانیزه در ابعاد خاص برش ‌می‌خورد و برای فرم دهی در طرح مدنظر وارد دستگاه فرمینگ می‌شود و از طرف دیگر صفحات عایق پلی استایرن در ابعاد و ضخامت‌هایی مطابق با ورق‌ گالوانیزه برش خورده و برای چسب خوردن و پرس شدن به صفحات بالایی و پایینی پانل به مونتاژ در مراحل تولید ساندویچ پانل منتقل می‌شوند و در نهایت پانل‌های ساندویچی با روش دیسکانتینیوز و دستگاه پلی استایرن تولید می‌گردد.

تست کیفیت ساندویچ پانل

به همان اندازه که مراحل تولید پانل و متریال‌های تشکیل‌دهنده این صفحات متنوع است به تبع هنگام خرید شاهد کیفیت‌های متفاوت و وجود نمونه‌های اورجینال یا نامرغوب خواهیم بود که لازم است نکات تست ساندویچ پانل اصل را بشناسید.

  • ورق‌های تشکیل دهنده باید از متریال درجه یک آلوزینک، گالوانیزه یا آلومینیوم باشند.
  • عایق میانی باید یکنواخت و بافتی بدون منفذ و بریدگی از پلی اورتان، پلی استایرن یا پشم سنگ باشد.
  • چسب به کار رفته در پرس کردن صفحات باید مرغوب و ماندگار باشد.
  • تست عایق بودن در برابر رطوبت، تبادل دما، اشتعال، صوت، هوا، گرد و غبار و… با موفقیت در گواهی استاندارد اخذ شده باشد.
  • تست استحکام، فشار، ضربه، سایش، خوردگی، تحمل خستگی و… با امتیاز در گواهی استاندارد پانل درج شده باشد.

این موارد برخی از نکات کلیدی جهت تست کیفیت و اطمینان از طی کردن مراحل تولید ساندویچ پانل با استاندارد کامل است.

مروری بر مطالب مهم مراحل تولید ساندویچ پانل
💎روش تولید  روش پیوسته (کانتینیوز) و غیر پیوسته (دیس کانتینیوز)
✔تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته بخش فرآوری لایه‌های خارجی، بخش فرآوری مواد عایق، بخش ساخت پانل‌ها
📌دستگاه های موجود در مراحل تولید  دستگاه رول فرمینگ، دستگاه تزریق فوم، دستگاه دبل بلت، دستگاه برش اره نواری، دستگاه بسته بندی
آریا بارون
آریا بارون

آریا بارون توس بهترین کارخانه تولید کننده مصالح نوین ساختمانی

آخرین مقالات
نظرات
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آریا بارون تولید کننده ساندویچ پانل، خانه پیش ساخته، کانکس، درب سردخانه است. برای سفارش تماس بگیرید.