تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

سرفصل های مقاله

ساندویچ پانل ها در طی 50 سال گذشته، به عنوان یکی از مصالح مهم و بسیار کاربردی در ساخت و ساز تبدیل شده اند. این پانل ها از دو لایه روکش و یک هسته میانی که عایق است، تشکیل شدهاند. به طور کلی دو تکنولوژی تولید ساندویچ پانل وجود دارد؛ این تکنولوژی شامل روش پیوسته و ناپیوسته است. در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم.

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل پیوسته

تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
در تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته تمام عملیات توسط دستگاه و بدون توقف انجام می شود.

در فرایند پیوسته، تمام مواد مصرفی با هم پردازش شده و در دستگاه تولیدی به کار برده میشوند. سپس به پانل فرم میدهند و بدون توقف خط تولید، پانل ها به شکل دلخواه بریده می‌شوند. در روش تکنولوژی تولید ساندویچ پانل پیوسته عملیات ساخت با کمک دستگاههای مکانیزه و رباتهای مکانیزه مانند رول فرمینگ، دستگاه دبل بلت، دستگاه تزریق فوم، دستگاه انباشته ساز، دستگاه برش ساندویچ پانل و بسته بندی انجام میشود.

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل ناپیوسته

در فرایند ناپیوسته، مواد به طور جداگانه پردازش و تهیه می شوند؛ این بدان معنی است که روکشها شکل گرفته و به طول دلخواه بریده می شوند و سپس در یک پرس که در آن فوم را تزریق میکنند، به هم مونتاژ میشوند. فرایند ناپیوسته دارای سطح بهرهوری پایینتری بوده که قابل مقایسه با فرایند پیوسته نیست. امروزه از آن برای محصولاتی با شکل هایی استفاده می شود که امکان تولید آن به شکل پیوسته وجود نداشته و شکل غیرمتعارفی دارند. از تکنولوژی تولید ساندویچ پانل ناپیوسته در شرایطی که نرخ تولید مورد نیاز برای سرمایه گذاری در یک خط پیوسته قابل توجیه نیست هم استفاده میشود.

مقایسه تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به شکل پیوسته و ناپیوسته

یک خط تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به شکل پیوسته دارای سرعت متوسط حدود 14 متر در دقیقه در تولید ضخامت پانل متوسط (40-50 میلی‌متر) با روکش فلزی است. با یک شیفت هشت ساعته، با فرض وجود بازده 80 درصد در روز در 220 روز در سال، تولید به حدود 1180000 متر در سال میرسد. یک خط تولید ناپیوسته با یک پرس دوبل به طول 12 متر در شرایط یکسان می تواند در یک شیفت کاری در روز به تولید حدود 100000 متر در سال برسد.

روند ساخت و تولید پانل

خط تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته
خط تولید ساندویچ پانل به روش پیوسته یک خط ممتد و شامل سه بخش است.

خط تکنولوژی تولید ساندویچ پانل پیوسته یک خط تولید ممتد بوده که از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • بخش پردازش لایههای خارجی
  • بخش پردازش مواد عایق
  • بخش کنترل پنل ها

در ساخت و تولید ساندویچ پانل به صورت معمولی، دو سطح بیرونی به شکل ورق فلزی و یک هسته عایق با فوم سخت پلی یورتان تولید میشود. بخش اول در تکنولوژی تولید ساندویچ پانل، با استفاده از دستگاههای برش شروع میشود و با تمام تجهیزات برای شکل دادن دو ورق به شکل دلخواه ادامه پیدا میکند. پانل میتواند برای دیوارها یا برای سقف ساخته شود.

ساندویچ پانل با لایه های انعطاف‌پذیر (مانند آلومینیوم، ورقهای الیاف شیشه، کاغذ آسفالت) رول فرم نمیشود. در ادامه عملیات نهایی ساخت و تولید، هر دو سطح پانل نهایی باید کاملاً صاف باشند. برای صاف و تخت کردن سطوح باید از قبل تا دمای مورد نیاز فرایند (معمولاً بین 40 تا 65 درجه سانتیگراد) را فراهم کرده شده و سپس مواد عایق آماده میشوند.

روش ساخت انواع پانل ها به وسیله تکنولوژی تولید

ساندویچ پانل پلی یورتان میتواند به هر دو طریق پیوسته و غیر پیوسته تولید شود. در مورد تکنولوژی تولید ساندویچ پانلهای پلی اورتان (PU-PIR) باید بگوییم که فوم با شروع از اجزای شیمیایی مورد نیاز که در دستگاه فوم کن اندازهگیری شده و با هم مخلوط شدهاند، تولید میشود. مخلوط مایع حاصل از این فرایند، به طور مساوی روی ورق فلزی پایینی توزیع میشود. روکشهای فلزی، فوم و نوارهای جانبی یا واشرهای احتمالی در داخل نوار نقاله دوبل یا پرس پیوسته فشرده میشوند. این دستگاه باید ورقهای فلزی را در فاصله دلخواه از هم جدا نگه دارد در حالی که فوم منبسط میشود.

به این ترتیب پانل پس از انبساط و پخت کامل فوم، ضخامت و شکل دلخواه را خواهد داشت. مهم‌ترین پارامتر برای اطمینان از یک نتیجه خوب از فرایند، کنترل دمای اجزای شیمیایی، ورقهای فلزی و ناحیه پرس است. اگر ماده عایق پشم معدنی یا پلی استایرن منبسط شده باشد، آن را به شکل تشک هایی که قبل از به کارگیری، به ضخامت مناسب بریده و به ضخامت مناسب درآوردهاند، وارد و به ورقهای فلزی می چسبانند.

دما در این تکنولوژی تولید ساندویچ پانل یک پارامتر حیاتی برای واکنش چسبندگی به حساب می آید؛ برای چسبندگی خوب تخته داخلی به لایههای خارجی دما عامل مهمی است. پس از تشکیل، پانل برش داده شده، خنک میشود. سپس روی هم چیده میشود و با یک فیلم پلاستیکی پیچیده میشود. این آخرین عملیات بسته به سطح اتوماسیونی که مشتری برای خط تولید خود نیاز دارد، میتواند به صورت خودکار یا دستی انجام شود.

خط تکنولوژی تولید ساندویچ پانل در کارخانه ها

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل به طور کلی به دو شکل پیوسته و ناپیوسته انجام میشود. هر نوع ساندویچ پانل دیواری یا سقفی و یا هر نوع عایق دیگری از جنس مواد پلی اورتان یا پلی استایرن را میتوان با استفاده از این دو روش تولید کرد. استفاده از مواد اولیه مرغوب، ماشین آلات و تکنولوژی خط تولید از مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت ساندویچ پانل ها هستند؛ به همین خاطر توجه به این عوامل و فرایند آنها بسیار مهم است.

مروری بر مطالب مهم تکنولوژی تولید ساندویچ پانل
💎مراحل ساخت بخش پردازش لایه های خارجی، بخش پردازش مواد عایق، بخش کنترل پنل ها
📌دستگاه های موجود در مراحل تولید  دستگاه رول فرمینگ، دستگاه تزریق فوم، دستگاه دبل بلت، دستگاه برش اره نواری، دستگاه بسته بندی
✔روش ساخت و تولید پیوسته و نا پیوسته
آریا بارون
آریا بارون

آریا بارون توس بهترین کارخانه تولید کننده مصالح نوین ساختمانی

آخرین مقالات
نظرات
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آریا بارون تولید کننده ساندویچ پانل، خانه پیش ساخته، کانکس، درب سردخانه است. برای سفارش تماس بگیرید.