ساندویچ پانل PVC

سرفصل های مقاله

یکی از انواع ساندویچ پانل ها، ساندویچ پانل PVC است. در ساندویچ پانل های PVC، در بین دو لایه فلز از پی وی سی سخت استفاده می شود که باعث افزایش استحکام و کاهش وزن آنها می شود. در این مقاله به بررسی کامل مشخصات ساندویچ پانل های PVC و کاربرد ها و مزایای آن می پردازیم.

دمای عملیاتی -40 تا +70 درجه سانتی گراد
مزایا سبک بودن و راحتی نصب، ضد آب و ضد رطوبت، استحکام بیشتر
سرعت خط تولید سرعت متوسط 14 متر بر دقیقه، 600 متر مربع ساندویچ پانل را در عرض 8 ساعت
جنس ورق  فایبرگلاس، آلومینیوم و گالوانیزه

ساندویچ پنل PVC چیست؟

پی وی سی مخفف عبارت پلی وینیل کلراید (به انگلیسی: Polyvinyl chloride ) است. پی وی سی نوعی پلاستیک بسیار پر کاربرد است که در حال حاضر از جمله محصولات فوق العاده ارزشمند و پر کاربردی در صنعت است که توسط پتروشیمی ها تولید می شود. ساندویچ پانل PVC از نظر ساختار مشابه با ساندویچ پانل هاست و درست مانند سایر ساندویچ پنل ها از چند لایه تشکیل شده است.

در ساندویچ پنل پی وی سی از ورق های آلومینیوم، فایبرگلاس و غیره به عنوان لایه های بیرونی استفاده می شود. در هسته ساندویچ پانل یا همان لایه درونی آن از پی وی سی سخت استفاده شده است. استفاده از پی وی سی به عنوان هسته درونی باعث می شود تا وزن ساندویچ پنل کاهش یابد و در عین حال استحکام آن نیز افزایش یابد.

مشخصات فنی ساندویچ پانل پی وی سی (PVC)

ساندویچ پانل PVC مانند ساندویچ پنل های معمولی ساختاری سه لایه دارد. لایه بالایی و لایه پایینی از جنس فلزهایی مانند آلومینیوم، فولاد و غیره ساخته می شود. در بین دو ورق فلز بالایی و پایینی یک هسته از PVC قرار دارد. در صورت نیاز مشتری، لایه های فلز بیرونی می توانند با شکل های دلخواه تزئین شده تا کاربرد های دکوراتیو نیز داشته باشند.

ورق های پی وی سی دارای دمای عملیاتی -40 تا +70 درجه سانتی گراد هستند. این موضوع بدین معنی است که می توان از آنها در مناطق مختلف آب و هوایی استفاده نمود. همچنین ساندویچ پانل های PVC دارای تحمل بار به وزن 150 کیلوگرم هستند.

مزایای ساندویچ پانل PVC

ساندویچ پانل PVC ویژگی های بسیار مثبتی دارد که باعث می شود تا بسیاری از افراد از آن به عنوان ساندویچ پانل استفاده کنند. توجه داشته باشید که طبیعتا ساندویچ پانل پی وی سی ویژگی های مثبتی که ساندویچ پانل های معمولی دارند را نیز دارا می باشد. با این وجود، ساندویچ پنل پی وی سی نسبت به ساندویچ پنل های معمولی برتری هایی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • استحکام بیشتر: افزایش استحکام ساندویچ پانل با کنترل دانسیته لایه درونی
  • ضد آب و ضد رطوبت: جلوگیری از نفوذ آب به درون ساندویچ پانل به دلیل وجود ساختار فشرده
  • سبک بودن و راحتی نصب: ساندویچ پانل های PVC علاوه بر سختی بیشتر وزن کم تری نیز دارند. این موضوع باعث می شود تا بتوان به راحتی آنها را نصب کرد یا برش داد.

کاربردهای ساندویچ پانل پی وی سی

کاربرد ساندویچ پانل پی وی سی بسیار متنوع است. از جمله کاربرد های ساندویچ پنل های PVC می توان به استفاده در ساخت ساختمان های پیش ساخته، ساخت پنجره ها و درب ها، کانکس و کاربرد های دکوراتیو اشاره نمود. یکی از دلایل محبوبیت ساندویچ پانل پی وی سی این است که در هر زمان از سال و در هر شرایط آب و هوایی می توان از آن در ساخت ساختمان استفاده کرد که همه مصالح از چنین ویژگی ای برخوردار نیستند.

نحوه تولید ساندویچ پانل PVC (پی وی سی)

مراحل تولید ساندویچ پانل به دو صورت انجام می گیرد که عبارت اند از روش پیوسته و روش ناپیوسته که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. در روش پیوسته، تمام مواد استفاده شده با هم پردازش می شوند و پانل ساخته شده بدون توقف به طول مورد نظر بریده می شود. این خط تولید دارای سرعت متوسط 14 متر بر دقیقه است.

در فرآیند ناپیوسته، مواد به طور جداگانه پردازش می شوند. یعنی در ابتدا، ورق ها به صورت شکل مد نظر بریده می شوند و سپس در یک پرس که فوم تزریق می شود به یکدیگر متصل می شوند. فرآیند ناپیوسته دارای بهره وری کم تری نسبت به فرآیند پیوسته است و سرعت تولید آن به نسبت روش پیوسته کم تر است.

نحوه نصب ساندویچ پانل PVC

همان طور که می دانید نصب ساندویچ پانل به نسبت ساده است. در واقع یکی از مزیت های اصلی استفاده از ساندویچ پانل ها همین سادگی نصب آنهاست. به صورت کلی برآورد می شود که یک گروه حرفه ای می توانند 600 متر مربع ساندویچ پانل را در عرض 8 ساعت نصب کنند.

نصب ساندویچ پانل را می توان به چند مرحله تقسیم بندی نمود. در ابتدا ساندویچ پانل های آماده به محل ساختمان تحویل داده می شوند. لایه محافظ از پانل های ساندویچ پانل برداشته می شود و سپس ساندویچ پانل ها با استفاده از پیچ ها و بست های مناسب به سازه متصل می شوند. بعد از اتصال به سازه، ساندویچ پانل ها آب بندی می شوند. معمولا در نصب هر متر مربع ساندویچ پانل از 1.1 بست استفاده می شود. با این وجود تعداد دقیق پیچ های مورد استفاده و فاصله و چیدمان آنها به تصمیم مهندس پروژه بستگی دارد.

قیمت ساندویچ پانل PVC

قیمت ساندویچ پانل PVC به پارامتر های مختلفی بستگی دارد. جنس ورق، نوع و کیفیت PVC و… همگی روی قیمت محصول تاثیر دارند. همچنین با توجه به نوسانات دائمی نرخ اجناس نمی توان به صورت ثابت یک قیمت مشخص را تعیین نمود. به همین دلیل برای تعیین قیمت ساندویچ پانل PVC باید میزان ساندویچ پانل مورد نیاز خود را مشخص کنید تا قیمت نهایی را بتوان تخمین زد.

نتیجه گیری

ساندویچ پنل های PVC خواص ساندویچ پانل های معمولی را داشته و در عین حال سبک تر و مستحکم تر هستند. تعیین اینکه باید از چه نوع ساندویچ پانلی برای ساختمان خود استفاده کنید بسته به شرایط شما دارد. بنابراین برای انتخاب بهترین ساندویچ پانل لازم است تا با سازنده ساختمان و مهندس آن کاملا مشورت کنید تا بتوانید جنسی از ساندویچ پنل را تهیه کنید که بهترین خاصیت را برای ساختمان شما داشته باشد.

آریا بارون
آریا بارون

آریا بارون توس بهترین کارخانه تولید کننده مصالح نوین ساختمانی

آخرین مقالات
نظرات
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آریا بارون تولید کننده ساندویچ پانل، خانه پیش ساخته، کانکس، درب سردخانه است. برای سفارش تماس بگیرید.