تعمیر نگهداری ساندویچ پانل

سرفصل های مقاله

ساندویچ پنل‌ها، سازه‌هایی از پیش ساخته و آماده به حساب می‌آیند که در دو نوع سقفی و دیواری تولید می‌شوند. تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل، امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. یکی از عواملی که باعث افزایش طول عمر سازه می‌شود، نصابان اجرای ساندویچ پنل‌ها هستند. در صورتی ‌که مجریان این سازه‌ها افرادی کارآزموده و مجرب در این حوزه باشند نصب، درزبندی و آب‌بندی پانل‌ها به طور دقیق انجام خواهند گرفت.

عوامل تأثیرگذار بر عمر بالای ساندویچ پانل

جنس و کیفیت متریال به کار رفته در تولید ساندویچ پنل‌ها، بیشترین تأثیر را در طول عمر محصول خواهند داشت. در کنار این موضوع ساندویچ پنل‌ها هر چند سال یکبار برای افزایش طول عمر خود نیاز به تعمیر و بازسازی سازه‌ها دارند. همچنین شرایط آب‌وهوایی (گرما و سرما) بر طول عمر سازه تأثیرگذار هستند.

تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل

روش های تعمیر و نگهداری از ساندویچ پانل
رعایت اصولی برای تعمیر و نگهداری از ساندویچ پانل برای بالابردن عمر پانل ها

تعمیر و نگه‌داری ساندویچ پانل اصولی دارد که باید برای بالا بردن عمر آن مواردی را انجام دهید.

چگونگی نگهداری ساندویچ پانل قبل از نصب

برای نگهداری ساندویچ پانل‌ها قبل از نصب باید نکات خاصی را رعایت کنید:

  • بسته‌های ساندویچ پانل باید طوری چیده شود که امکان تبادل هوا در اطراف آن وجود داشته باشد؛ با انجام این کار رطوبت در اطراف پانل‌ها انباشته نخواهد شد.
  • برای اینکه ساندویچ پنل به لحاظ مکانیکی یا در اثر آب باران، آسیب نبیند باید آن را بر روی سکو یا صفحه‌ای سخت قرار دهید.
  • تا جایی که امکان دارد پانل‌ها را به صورت کمی مایل (شیب بیش از ۵ در صد نباشد) نگهداری کنید؛ بدین شکل که شبکه جوش و مفتول‌های آن آسیب نبیند و در صورت بروز بارندگی آب باران روی پانل‌ها جمع نشود.
  • برای کاهش صدمه و فشار به پانل‌های روی هم چیده شده، باید از راه رفتن بر روی سازه‌ها خودداری شود.

روش های نگهداری ساندویچ پانل ها بعد از اجرا و نصب

به لحاظ اصولی باید ساندویچ پنل‌ها را دور از نور خورشید نگهداری و نصب کنید. درزبندی یا آب‌بندی سازه‌هایی که با استفاده از پانل‌ها پوشش داده می‌شوند باید به درستی انجام شود در غیر این صورت عمر مفید پانل‌ها کاهش پیدا می‌کند.

در صورتی‌که ساندویچ پانل‌هایی که برای سازه شما به کار برده شده دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شوند، بهتر است با استفاده از روش‌هایی همچون پاک‌سازی، رنگ کردن و شستشو برای تعمیر و نگه‌داری ساندویچ پنل اقدام کنید. علاوه براین برای جلوگیری از گسترش صدمات، قطعات آسیب‌دیده و پیچ‌های زنگ زده را تعویض کنید.

دور نگه داشتن ساندویچ پانل در برابر مواد شیمیایی

در صورتی که شرایط به گونه‌ای است که ساندویچ پانل‌ها در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته می‌شوند، باید سعی کنید برای ساخت سازه‌ها به سراغ ساندویچ پانل‌هایی که مقاومت بالایی دارند، بروید. اگر پانل‌ها مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی ندارند، بهتر است که آن‌ها را دور از این مواد نگه دارید.

برخی مواقع مشاهده می‌شود که بخش زیادی از ساندویچ پانل از بین رفته و دیگر نمی‌توان به تعمیر آن پرداخت، لذا باید این قطعه را با قطعه نو جایگزین کنید. اما انجام این کار می‌تواند به علت تفاوت رنگی که ممکن است پانل تعویض شده با پانل‌های تعویض نشده داشته باشند، مشکل‌ساز باشد.

هنگام بارگیری ساندویچ پانل باید چه مواردی را رعایت کرد؟

بارگیری درست و اصولی ساندویچ پانل ها نقش مهمی در تعمیر و نگه داری ساندویچ پانل ها دارد.
رعایت نکات مهم در بارگیری ساندویچ پانل ها

بارگیری درست نقش مهمی در تعمیر و نگه‌داری ساندویچ پانل دارد. هنگام بارگیری پانل‌ها توجه کنید که فاصله بین چنگال‌های لیفتراک به گونه‌ای باشد که لبه‌های پانل آسیبی نبینند و تعادل سازه بر روی لیفتراک حفظ شود. همچنین در زمان حمل‌ونقل و جابه‌جایی پانل‌ها به صورت دستی، نباید از لبه‌های مادگی پانل‌ها به عنوان دستگیره استفاده شود.

فقط در مسیرهای کوتاه برای جابه‌جایی می‌توانید از وسط پانل برای نگه داشتن استفاده کنید. هنگام بلند کردن سازه‌ها از کشیدن پانل رویی بر روی پانل زیرین خودداری کنید تا آسیب و خراشی به پانل‌های زیرین وارد نشود؛ در واقع پانل‌ها باید به صورت عمودی برداشته شوند. همچنین جهت به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی، پانل‌ها را باید در نزدیک‌ترین محل به نصب و اجرا تخلیه کنید.

علاوه براین باید از اتصال مستقیم چنگک لیفتراک یا بالابر با پانل باید خودداری کنید و عملیات بارگیری یا باراندازی را توسط قلاب‌های مخصوص انجام دهید.

استحکام و دوام ساندویچ پانل با تعمیر و نگهداری اصولی

تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل روش‌های مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را برای دوام و استحکام بیشتر رعایت کنید. به طور کلی توصیه می‌شود بازرسی و تعمیر ساندویچ پانل‌ در فواصل زمانی کوتاه انجام شود و تعمیر آن به تعویق نیفتد. زیرا آسیب‌های کوچک به مشکلات جدی تبدیل می‌شوند و تعمیر آن‌ها را دشوارتر می‌کند. توصیه می‌شود که از افراد متخصص و ماهر برای تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل‌ها استفاده کنید. در این صورت پانل‌ها با آسیب کم‌تری روبرو خواهند شد.

مرور کلی بر موارد مهم تعمیر و نگهداری ساندویچ پانل
💎 نگهداری در انبار استفاده از الوار برای رد و بدل هوا، قرارگیری بر روی یک پالت برای جلوگیری از سایش، قراردادن پانل ها بر روی شیبی ۵ درجه، جلوگیری از کشیدگی پانل ها بر روی هم و…
📌نگهداری بعد از نصب درز بندی با استفاده از چسب های مخصوص ساندویچ پانل، نصب سایبان و عدم قرارگیری در معرض نور خورشید، مواد شیمیایی و محلول های اسیدی پایداری
✔مزایا جلوگیری از آسیب جدی پانل، نصب صحیح ساندویچ پانل ها
🔸حساسیت نگهداری  بسیار بالا و ضروری
آریا بارون
آریا بارون

آریا بارون توس بهترین کارخانه تولید کننده مصالح نوین ساختمانی

آخرین مقالات
نظرات
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آریا بارون تولید کننده ساندویچ پانل، خانه پیش ساخته، کانکس، درب سردخانه است. برای سفارش تماس بگیرید.